Gotland

Vi har som sagt varit pÃ¥ Gotland pÃ¥ semestern. Helt underbart! Vacker natur, god mat, fint hantverk, härliga stränder… hit vill jag Ã¥ka tillbaka!

Foto: Ilsefinsambon

Vi började med att bo nÃ¥gra nätter FÃ¥rösund och utforska FÃ¥rö. En vän hade tipsat om Kutens Bensin (även kallat Crêperie Tati) och av en slump var det det första ställe vi stannade pÃ¥, första kvällen när vi var hungriga och behövde nÃ¥got i magen. Varsin god galette och en cider slank ner. Sedan fick vi sällskap av Ilsefinsambons kusin med dotter och vänner som var i närheten… och dÃ¥ fick det bli varsin crêpe till efterrätt ocksÃ¥. Gott och framför allt väldigt speciell och härlig atmosfär!

På Fårö tillbringade vi mycket tid på de vackra stränderna och raukstråken. Det är verkligen en fascinerande natur, och ibland är det så vackert att det är svårt att fatta. En kväll lyckades vi pricka solnedgången:

Foto: Ilsefin(!) med Ilsefinsambons kamera

Foto: Ilsefinsambon

På Fårö blev det även mumsigt fika på Sylvis döttrar (tack M för även det här fina tipset!). Som de turister vi ändå var passade vi på att prova saffranspannkaka med salmbärssylt. Vi provade saffranspannkaka på fler ställen, men Sylvis döttrars var absolut godast.

Sedan bar det av nedÃ¥t, mot Visby, via diverse stopp pÃ¥ norra Gotland – bland annat lite bad, museum, lite garnklappning och ett matstopp pÃ¥ fina Rute stenugnsbageri. Ilsefinsambon var där varit pÃ¥ bakkurs för nÃ¥gra Ã¥r sedan och vill gärna Ã¥ka tillbaka. PÃ¥ Rute fick vi oss varsin härlig sallad med ljuvligt gott bröd och svalkande iste:

Resten av vistelsen bodde vi i Visby och varvade promenader i staden med diverse utflykter till naturreservat, loppisar, garnställen (mer om det en annan gång), shopping och så ännu mer god mat. Det blev bland annat ännu några galetter och crêpes, den här gången på Strykjärnet Crêperie i Visby (väldigt god mat, och väldigt bra service!) och god glass på Visby glass (min favorit var kastanje och Ilsefinsambons var blåbär/yoghurt). Tyvärr slarvade vi båda lite med fotandet på slutet, så jag har inte så mycket fina bilder att visa från den andra halvan av resan.

Dagen innan vi skulle åka hem fullkomligt vräkte regnet ner, så där mycket så att man inte tror att det är möjligt. Under dagen klarade vi oss med paraplyer och täta fika- och butiksbesök. På kvällen när vi varit ute och ätit gick jag hem genom Visby iklädd en sopsäck (som personalen på Strykjärnet gett mig) och det var ingen som höjde ett ögonbryn över detta, möjligtvis en och annan avundsjuk blick, alla var full upptagna att söka skydd. Dagen efter åkte vi till Lummelundagrottorna där det var sån översvämning att vi fick gå med vadarstövlar och vattennivån gick en bit upp på låren på mig, men det gjorde bara turen mer intressant :)

När vi lämnade Gotland var Visby inbäddat i en tjock dimma och man såg knappt handen framför sig inne på land. När vi kommit ut en bit med färjan lättade dimman lite och vi kunde vinka hejdå.

7 Responses to “Gotland”

1. Lillsyrran on 12 Aug 2011 at 7:11

Ååå vilken härlig resa ni verkar ha haft och vilka underbara bilder!!! Kanske får bli Gotland nästa år :)

Massa kramar!

2. Emmy on 12 Aug 2011 at 8:59

Vilken härlig semester ni har haft.
    Jag bara älskar den fösta bilden, med fåren på stranden. Så vackert!

3. Mamma on 12 Aug 2011 at 13:08

Såå härligt! Det är ju det jag sagt i många år: Jag VILL till Gotland. Snart är det MIN tur.
    Kramar!

4. Susilull on 12 Aug 2011 at 20:15

Härliga bilder!
    Jag längtar också tillbaka till Gotland, vi var där för ett par år sen!

5. ylva on 13 Aug 2011 at 9:36

Man blir verkligen sugen att åka till Gotland ! vilka fantatsiska bilder ni tagit. God mat verkar det inte vara ont om heller

6. Marie on 13 Aug 2011 at 17:09

Härliga bilder! Härlig text! Härlig semester! Härlig semester sommaren 2011 ni mÃ¥ste ha haft. FrÃ¥n mig: Tips om ett tv program jag tror du gillar. Du kanske har sett det men… Svt-play. K-special. Tyget en slitstark historia. Sändes 7 augusti. Vi ses pÃ¥ jobbet!!!

7. Cecilia N on 20 Aug 2011 at 14:59

Jättefin bild den där sista! Så har jag aldrig sett ön förut.

Feed on comments to this Post